A
papírlemezes mágneses hangrögzítő Írta:
Nagy Vilmos
Németországban
1935-ben elkészült és bemutatták
a berlini rádió-kiállításon
a világon az első mágnesszalagos hangrögzítőt,
a K1-es (Koffer 1) készüléket, a
MAGNETOPHON-t. A neve levédett szabadalom volt.
A II. világháborúig csak Németországban
volt magnetofon, ott is csak rádióstúdiók
számára. A háború vége
felé (1944-ben) a zsákmányolt német
magnetofonokat vitte haza több ország, így
az USA, Anglia, Japán és a Szovjetunió
is. Ezek közül az országok közül
az Egyesült Államokban ismerték fel
leghamarabb a magnetofonban rejlő hatalmas műszaki és
piaci lehetőséget. Ennek eredményeként
született meg 1946 októberében a
BRUSH Co. gyártmányaként a Mail-A-Voice nevű papírlemezes
mágneses hangrögzítő, BK-501-es típusjelzéssel.
Ezt követte egy évvel később, 1947-ben
ugyanettől a gyártó kollektívától
a BK-401 típusszámú, már
szalagos mágneses hangrögzítő, amelyik
a csodálatosan kifejező SOUND MIRROR, azaz „hangtükör”
elnevezést kapta. A németek után
ez a készülék a világ első
„magnetofonja”.
Az Egyesült
Államok úgyannyira komolyan vette a szabadalmi
védettséget, hogy soha egyetlen mágneses
hangrögzítőjének nem volt magnetofon
elnevezése, pedig számtalan különböző
típusú készüléket gyártott
sok-sok vállalat, már a kezdeti időkben
is. A BK-401-es szalagos hangrögzítő még
papírszalaggal készült. Rendelkezem
a készülék eredeti papírszalagjával,
amelyen egy házi orgona-felvétel van.
Kellemesen hallgatható hangzást biztosít
ma is. Miután ezzel a bevezetővel megfelelő
történeti környezetet biztosítottam
a papírlemezes hangrögzítőnek, így
rátérhetek ennek a leírására.
A Mail-A-Voice
nem elsősorban zenei hangrögzítésre
készült, hanem főként diktafon céllal.
Akár postai úton is elküldhető „hangos
levél” gyanánt. Ezt a papírlemezes
típust az Egyesült Államokban csak
a Brush Development Co. (Cleveland, Ohio) gyártotta,
nem is túl nagy darabszámban, mindössze
1 évig. A nálam működő csodálatos
készülék érdekessége,
hogy Magyarországról került hozzám,
csere útján! Ez azért érdekes,
mert a későbbi időkre is igaz, hogy Európában
amerikai és angol gyártmányú
mágneses hangrögzítők hivatalos kereskedelmi
forgalomban nem voltak, csak véletlenszerűen
került hozzánk egy-egy darab. A BK-501 fémdobozos készülék,
mely nem katonai célra született ugyan,
de „tábori zöld” zsugorlakkos felületvédelemmel
van ellátva. Mérete: 290 x 260 x 110 mm,
gyártási száma: Z1873 Megjelenésre
olyan, mint egy lemezjátszó. A tányéron
van elhelyezve az impregnált, vasoxiddal bevont,
23 cm átmérőjű, vékony papírlemez.
A papírlemezt egy 13 cm átmérőjű,
fogantyúval ellátott bakelit tárcsa
szorítja rá a lemeztányérra,
amely 20-at fordul percenként. A bakelit tárcsán
barázdák vannak, amelyek hangrezgést
nem tartalmaznak, a feladata a hangszedő kar megvezetése
a tengelytől a külső perem felé haladva.
Az egy ponton függesztett hangleszedő kar „könyökénél”
egy tüske van elhelyezve, amely a barázdába
illeszkedve, bentről kifelé vezeti a kart. A
kar végén magnófej van, amely a
papírlemezen lévő vasoxiddal érintkezve
mágneses úton rögzít jelet,
illetve szed le arról jeleket. A bakelit tárcsa
által le nem fedett papírlemez-részen
kb. 3 percnyi időtartamú hangfelvétel
készíthető. A kar oly módon kialakított,
hogy minimális, kb. 4-5 gr-nyi nyomással
terheli a magnófej a papírlemezt.
A 110 V 60 Hz-es táplálású
készülék végerősítőt
nem tartalmaz. Az erősítője 2+1 csöves.
A bemenete kristály
mikrofon illesztését biztosítja.
Csatlakoztatható hozzá egy lábkapcsoló,
mely a diktafon üzem feltétele. A papírlemezre
készített felvétel, a készülékhez
tartozó erős állandó mágnessel
törölhető le a készülék
forgása mellett.
A hangrögzítő
ára 40 dollár volt a megjelenésekor.
Most 200 EUR körüli az ára, de nem
hozzáférhető. Szerencsémre én
egy eredeti papírlemezes készülékhez
jutottam hozzá, amelyre én készítettem
gramofon-lemezről felvételt. Teljesen élvezhetően
szól, - tessék, kérem, meghallgatni:
itt! -, a frekvencia átvitele kb.100 Hz
és 3 kHz közötti. Bizonyosan óriási
ritkaság, a múzeumomat látogató
szakemberek, hangmérnökök is rácsodálkozó
elismeréssel tekintik meg. Nálam egy,
az 1940-es évek elejéről való WEBSTER-CHICAGO
gyártmányú, természetesen
csöves erősítővel szólal meg a készülék.
Igazi muzeális megjelenéssel és
hangzással. A készülék csövezése:
6X5, 6SL7, 6SN7. Csodálnivaló ezen a 60
éves készüléken, hogy minden
alkatrész eredeti benne és úgy
működik kifogástalanul!
A fentiekben
leírt papírlemezes mágneses hangrögzítő
az egyik legértékesebb múzeumi
kincsem, az 1940-es évek elejéről való
RADIONE német stúdió-magnóval,
az 1952-es EMICORDA hordozható studió-magnóval,
vagy az ugyancsak angol EMI cég első hordozható
riportermagnójával együtt. Az egyik
legcsodálatosabb és Európában
talán egyedülálló darabom,
- amelyhez alig egy hónapja jutottam hozzá
az USA AMPEX Co. elnökétől - az ausztrál,
hordozható stúdió magnó,
a BYER 66-os készülék, mely 1955-ből
való, csöves, monó, profi gép,
csodálatos hangzással. Ezzel a gyűjteményemben
minden, tudomásom szerinti gyártó
ország gyártmánya szerepel (19
ország) és több, mint 120 gyártó
cégtől van működő, kiállított
készülékem. Ezt fogalmazta meg a
múzeumot nemrégen meglátogató
volt Telefunken és Grundig cég magnótervező
mérnöke (Ő maga is gyűjtő), amikor megerősítette,
hogy ez valóban a világ legszélesebb
szalagos magnó gyűjteménye. Kérem,
győződjenek meg Önök is erről! Viszlát,
a múzeumban!
(Terény,
2006 november) |